27 Μαΐ 2020

«Αλμυρά» επιτόκια στα δάνεια με εγγύηση Δημοσίου

«Αλμυρά» επιτόκια στα δάνεια με εγγύηση Δημοσίου

Η Αναπτυξιακή Τράπεζα περιορίζει δραστικά τον κίνδυνο των τραπεζών, αλλά τα επιτόκια θα παραμείνουν υψηλά.

Με επιτόκια αρκετά… αλμυρά, που θα ξεπερνούν, σύμφωνα με πληροφορίες, και το 5% για τις μικρότερες επιχειρήσεις, σχεδιάζουν να δώσουν οι τράπεζες τα δάνεια με κρατικές εγγυήσεις, για τα οποία οι αιτήσεις αναμένεται ότι θα αρχίσουν να «τρέχουν» στις αρχές του Ιουνίου.
Τα δάνεια με την εγγύηση του Ταμείου Εγγυοδοσίας της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας θα καλύπτονται το καθένα με κρατική εγγύηση 80% (στο σύνολο αυτού του χαρτοφυλακίου θα προβλέπεται κάλυψη με εγγυήσεις έως και για το 40% του ύψους των δανείων). Αυτό σημαίνει ότι, σε αντίθεση με τα δάνεια του ΤΕΠΙΧ ΙΙ, όπου υπήρχε μόνο επιδότηση του επιτοκίου από κράτος, τα δάνεια του επόμενου προγράμματος θα έχουν πολύ μικρότερο βαθμό κινδύνου για τις τράπεζες.
Επιπλέον, οι τράπεζες θα μπορούσαν να περάσουν στις επιχειρήσεις κάποια από τα οφέλη που θα αντλήσουν από τα ειδικά προγράμματα της ΕΚΤ για την πανδημία. Για παράδειγμα, όπως σημείωνε πρόσφατα η Moody’s, έχουν ανεβάσει στα 21,5 δισ. ευρώ το δανεισμό τους από το πρόγραμμα TLTRO με αρνητικό επιτόκιο 0,50%, χρησιμοποιώντας ως εγγύηση κρατικά ομόλογα και κερδίζοντας σημαντικά ποσά από το αρνητικό επιτόκιο δανεισμού.
Επίσης -και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό- τα δάνεια με κρατικές εγγυήσεις, με πρόσφατη απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος, αξιολογούνται εποπτικά σαν δάνεια προς το Ελληνικό Δημόσιο, άρα εμπίπτουν στην ίδια κατηγορία με τα κρατικά ομόλογα, παραμένοντας εκτός σταθμισμένου σύμφωνα με τον κίνδυνο ενεργητικού, δηλαδή δεν απαιτείται οι τράπεζες να κρατούν «στην άκρη» κεφάλαια για να καλύψουν τον κίνδυνο.
Παρ’ όλα αυτά, το κόστος δανεισμού των ελληνικών επιχειρήσεων, ανάλογα με το μέγεθός τους, εκτιμάται ότι θα ενσωματώσει μια πολύ μικρή έκπτωση, σε σχέση με τα τρέχοντα επιτόκια των τραπεζικών δανείων, που κυμαίνονται από 4% – 6%, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης. Σημειώνεται ότι το μέσο επιτόκιο δανεισμού της ευρωζώνης για τα μικρά δάνεια, έως 250.000 ευρώ, είναι χαμηλότερο από 2%, κάτι που σημαίνει ότι ακόμη και με την εγγύηση του Δημοσίου οι ελληνικές επιχειρήσεις θα δανείζονται με υπερδιπλάσιο κόστος από τις επιχειρήσεις της ευρωζώνης.
Μια δικαιολογία που προβάλλεται από την πλευρά των τραπεζών για τη διατήρηση υψηλών επιτοκίων και στο πρόγραμμα εγγυημένων δανείων είναι ότι οι πιθανές επισφάλειες θα έχουν υψηλό διαχειριστικό κόστος για τις τράπεζες, δεδομένου ότι θα είναι υποχρεωμένες να «κυνηγήσουν» οι ίδιες το δανειολήπτη που θα βρεθεί σε καθυστέρηση, ενώ οι κρατικές εγγυήσεις θα ενεργοποιούνται μόνο αν και στο βαθμό που μείνει ανείσπρακτο κάποιο υπόλοιπο δανείου.
Σε κάθε περίπτωση, οι επιχειρήσεις που θα προστρέξουν στις τράπεζες για εγγυημένα δάνεια θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το κόστος δανεισμού θα είναι σχετικά υψηλό. Υπενθυμίζεται ότι με το νέο πρόγραμμα που θα «τρέξει» η Αναπτυξιακή Τράπεζα, σε συνεργασία με τις εμπορικές τράπεζες (οι σχετικές συμβάσεις οριστικοποιούνται αυτές τις ημέρες) θα υπάρξει ένα «οπλοστάσιο» 2 δισ. ευρώ για την παροχή εγγυήσεων, που θα μοχλευθούν από τις τράπεζες για να δοθούν δάνεια έως και 7 δισ. ευρώ.
Το ύψος του δανείου που θα δικαιούται κάθε επιχείρηση δεν θα μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το διπλάσιο του ετήσιου μισθολογικού κόστους για το 2019, ή από το 25% του κύκλου εργασιών (όποιο είναι μεγαλύτερο). Τα δάνεια θα δοθούν με διάρκεια έως 5 έτη, χωρίς να υπάρχουν περιορισμοί ως προς τις δικαιούχους επιχειρήσεις: θα μπορούν να λάβουν δάνεια επιχειρήσεις όλων των κλάδων, ανεξαρτήτως μεγέθους, ακόμη και όσες υπάγονται στον ευρύτερο αγροτικό τομέα, οι οποίες δεν μπορούσαν να ενταχθούν σε άλλα προγράμματα. Οι επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες να πληρώνουν προμήθεια εγγύησης στο Δημόσιο έως 2%.

14 Μαΐ 2020

Η ΑΑΔΕ στο Gov.gr: Απόδοση κλειδάριθμου με ψηφιακό ραντεβού στο myAADElive

Η ΑΑΔΕ στο Gov.gr: Απόδοση κλειδάριθμου με ψηφιακό ραντεβού στο myAADElive

Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, πιστοί στην απρόσκοπτη και ποιοτική εξυπηρέτηση των πολιτών, ανακοινώνουν την έναρξη λειτουργίας ψηφιακής πύλης ζωντανής επικοινωνίας και τηλεδιάσκεψης με εκπρόσωπο της ΑΑΔΕ.

Η καινοτόμος αυτή υπηρεσία προσφέρεται μέσω της ενιαίας ηλεκτρονικής πύλης του Δημοσίου, Gov.gr, στη διεύθυνση, myAADElive.gov.gr, και υποστηρίζεται παραγωγικά από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων της Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ).

Η ψηφιακή πύλη, myAADElive, είναι το πρώτο βήμα για την εξ αποστάσεως επικοινωνία πολιτών με εκπροσώπους της ΑΑΔΕ, αναφορικά με την έκδοση κλειδάριθμου, αλλά και αριθμού υπηρεσιών, που αναμένεται να προστεθούν στο επόμενο χρονικό διάστημα.

Με τη νέα υπηρεσία, ακόμα μία διαδικασία μπορεί να γίνεται ψηφιακά, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη οι πολίτες να επισκεφτούν τις κατά τόπους ΔΟΥ, ενώ παραμένει ζωντανή η επικοινωνία και αναβαθμίζεται η εξυπηρέτησή τους.

Πρώτοι χρήστες της υπηρεσίας ήταν ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, και ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης, το πρωί της Πέμπτης.

Ο Υπουργός ευχαρίστησε τον Διοικητή της ΑΑΔΕ για τη συνεργασία και τον Γενικό Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο, για τη συμβολή του στην υλοποίηση της υπηρεσίας και τόνισε: «Σήμερα κόβουμε την ψηφιακή κορδέλα και περνάμε την ψηφιακή πύλη επικοινωνίας με εκπρόσωπο της ΑΑΔΕ, προϊόν στενής συνεργασίας των υπηρεσιών μας. Μέσω του gov.gr προσπαθούμε να μεταμορφώσουμε την αλληλεπίδραση του πολίτη με το κράτος, με στόχο τη διαφάνεια και τη διευκόλυνση, γιατί το κράτος είναι ένα. Η πρωτοβουλία αυτή της ΑΑΔΕ είναι τρανή απόδειξη ότι η ψηφιακή τεχνολογία δεν αναιρεί, αλλά αντίθετα ενδυναμώνει τις ανθρώπινες σχέσεις, καταργεί τις αποστάσεις, προστατεύει την υγεία των πολιτών. Το Υπουργείο μας θα είναι αρωγός στην προσπάθειά σας, πιστό στη φιλοσοφία ότι το κράτος είναι ένα και οφείλει να λειτουργεί ως ένα».

Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, δήλωσε: «Η καινοτομία είναι ο σύμμαχος του φορολογούμενου πολίτη και της δημόσιας διοίκησης απέναντι στην ταλαιπωρία, τη γραφειοκρατία και τις αναποτελεσματικές πρακτικές του παρελθόντος. Σήμερα, περνάμε στην επόμενη μέρα των βέλτιστων και αποτελεσματικών πρακτικών και συνεχίζουμε. Οι επόμενες υπηρεσίες, που θα εξυπηρετεί το myAADElive, είναι η απόδοση ΑΦΜ και η έναρξη ατομικής επιχείρησης. Ο καλώς εξυπηρετούμενος πολίτης είναι ο πολίτης, που μας εμπιστεύεται και αυτό επιδιώκουμε καθημερινά. Να μας εμπιστευτούν όλοι οι συμπολίτες μας».

Δείτε το εγχειρίδιο χρήσης της υπηρεσίας εδώ.

13 Μαΐ 2020

Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα – ΕΑΤ

Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα – ΕΑΤ

Ετοιμάστε φακέλους αιτήσεων για τα δάνεια των επιχειρήσεων


Οι επιχειρήσεις που θέλουν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα από το νέο Ταμείο Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων CoViD-19 , να προετοιμάζουν από τώρα τα δικαιολογητικά.

Αυτό γνωστοποίησε η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα σε συνέχεια προηγούμενης ανακοίνωσης για την έναρξη λειτουργίας του νέου Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων CoViD-19 ύψους 1 δισ. ευρώ, που στόχο έχει να στηρίξει την χρηματοδότηση μικρών, μικρομεσαίων αλλά και μεγάλων επιχειρήσεων της χώραςΣτο μεταξύ μέχρι και την 26η Μαΐου έχουν το περιθώριο οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί, προκειμένου να υποβάλουν τις προτάσεις τους προς την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα.Η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα δημοσίευσε ήδη την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, για την προσχώρηση σε συνεργασία με σκοπό την παροχή εγγυημένων δανείων, ύψους 3,5 δισ ευρώ. Οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί, μέχρι και την 26η Μαΐου υποβάλλουν τις προτάσεις τους προς την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα . Θα ακολουθήσει η υπογραφή των σχετικών συμβάσεων μεταξύ της ΕΑΤ και των ενδιαφερομένων χρηματοπιστωτικών οργανισμών, ώστε να διαμορφωθεί το δανειακό χαρτοφυλάκιο συνολικού ύψους 3,5 δισ. ευρώ, διαθέσιμο για τις επιχειρήσεις.Η εκταμίευση των δανείων πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2020. Συνεπώς, οι μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις που θέλουν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα,  οφείλουν από τώρα να προετοιμάζουν τους φακέλους και τα αναγκαία δικαιολογητικά που θα πιστοποιούν π.χ. τον συνολικό κύκλο εργασιών, το μισθολογικό κόστος, καθώς και τα υπόλοιπα νομιμοποιητικά στοιχεία, ώστε να επιταχυνθεί η εγκριτική διαδικασία.

Ταμείο Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων CoViD-19Οι πόροι του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων CoViD-19, συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και το Ελληνικό Δημόσιο, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ) στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020.Το Ταμείο Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων CoViD-19 συστάθηκε ως χωριστή χρηματοδοτική μονάδα εντός της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας ΑΕ με σκοπό την χρηματοδότηση, μέσω παροχής εγγυήσεων υπέρ των ελληνικών επιχειρήσεων.Ήδη υπογράφηκε η «Συμφωνία Χρηματοδότησης» μεταξύ του υπουργείου Ανάπτυξης (της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του ΕΠΑΝΕΚ) και της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας ενώ το διοικητικό συμβούλιο της Τράπεζας σε έκτακτη συνεδρίασή του ενέκρινε την Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος προς Χρηματοπιστωτικούς Οργανισμούς, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, για την προσχώρηση σε συνεργασία με σκοπό την παροχή εγγυημένων δανείων μέσω του «Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19».Στόχος είναι η χορήγηση δανείων σε κεφάλαια κίνησης, με ευνοϊκούς όρους και μειωμένες εξασφαλίσεις προς τις μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις.Ειδικότερα, όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση, για την ευνοϊκότερη χρηματοδότηση των μικρών, μεσαίων και πολύ μικρών επιχειρήσεων, το Ταμείο θα εγγυάται σε ποσοστό 80%, το 40% του συνολικού χαρτοφυλακίου δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων κάθε τραπεζικού ιδρύματος και αντίστοιχα το 32% του συνολικού χαρτοφυλακίου μεγάλων επιχειρήσεων.Σκοπός της σύστασης του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19 ύψους ενός δισ. ευρώ, με συνολική μόχλευση ρευστότητας 3,5 δισ. ευρώ, είναι η στήριξη της οικονομίας κατά τη διάρκεια της τρέχουσας κρίσης.Όπως ανακοινώθηκε το ποσοστό εγγύησης για κάθε δάνειο επιλέξιμης επιχείρησης ανέρχεται σε 80%, ενώ η εγγύηση θα αφορά νέα δάνεια που θα χορηγηθούν έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020 τακτής λήξης και διάρκεια έως 5 έτη και καλύπτει το κάθε δάνειο καθ’ όλη τη διάρκειά του, μέχρι την πλήρη και ολοσχερή εξόφληση κάθε οφειλής.Δικαιούχοι είναι όλες οι επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων και των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων, αλιεία και υδατοκαλλιέργειες.Δικαιούχοι θα είναι πιστοληπτικά αποδεκτές επιχειρήσεις που δεν είναι προβληματικές, δεν έχουν δάνεια σε καθυστέρηση μεγαλύτερη του τριμήνου και επιπλέον δεν εκκρεμεί σε βάρος τους εντολή ανάκτησης προηγούμενης παράνομης και ασύμβατης κρατικής ενίσχυσης βάση απόφασης ΕΕ ή ΔΕΕ.

Εξαιρέσεις

Από την χρηματοδότηση εξαιρούνται οι εξωχώριες επιχειρήσεις, οι εταιρείες συμμετοχών, επιχειρήσεις του χρηματοπιστωτικού τομέα, των δημοσίων φορέων και των θυγατρικών τους, των ΟΤΑ και των θυγατρικών τους. Επίσης εξαιρούνται από την χρηματοδότηση επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί σε προηγούμενα προγράμματα της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (πρώην ΕΤΕΑΝ) και εμφάνισαν δυσμενή συναλλακτική συμπεριφορά στην αποπληρωμή των οφειλών τους (καταγγελία δανείου ή ληξιπρόθεσμες οφειλές για διάστημα μεγαλύτερο των 90 ημερών). Όπως ανακοινώθηκε από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα για την καλύτερη στόχευση και αποτελεσματικότερη λειτουργία στο Ταμείο Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων δημιουργούνται δυο Διακριτά Εγγυοδοτικά Κεφάλαια:-Εγγυοδοτικό Κεφάλαιο ύψους πεντακοσίων εκατομμυρίων ευρώ για Χαρτοφυλάκιο νέων δανείων κεφαλαίου κίνησης με ανώτατο όριο εγγύησης «CapAmount» 40% με Τελικούς Αποδέκτες Πολύ Μικρές, Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) και συνολικό ύψος δανείων 1.5 δισ. ευρώ.-Εγγυοδοτικό Κεφάλαιο ύψους πεντακοσίων εκατομμυρίων ευρώ για Χαρτοφυλάκιο νέων δανείων κεφαλαίου κίνησης με ανώτατο όριο εγγύησης «CapAmount» 30% με Τελικούς Αποδέκτες Μεγάλες Επιχειρήσεις και συνολικό ύψος δανείων 2 δισ. ευρώ.Το ποσό του αρχικού κεφαλαίου του κάθε δανείου δεν θα μπορεί να υπερβαίνει:-το διπλάσιο του ετήσιου μισθολογικού κόστους της Επιχείρησης για το 2019. (Στην περίπτωση Επιχειρήσεων που δημιουργήθηκαν μετά την 1η Ιανουαρίου 2019, το ανώτατο δάνειο δεν πρέπει να υπερβαίνει το κατ’ εκτίμηση ετήσιο μισθολογικό κόστος για τα δύο πρώτα έτη λειτουργίας του)-το 25% του συνολικού κύκλου εργασιών της Επιχείρησης κατά το έτος 2019 ή-μετά από τεκμηρίωση και βάσει αιτιολόγησης και σχεδίου που καθορίζει τις ανάγκες ρευστότητας του δικαιούχου, το ποσό του δανείου μπορεί να αυξηθεί πέραν των ανωτέρω ορίων για να καλυφθούν οι ανάγκες ρευστότητας από την ημερομηνία χορήγησης του δανείου και για τους επόμενους 18 μήνες για τη Μικρομεσαία Επιχείρηση και τον αυτοαπασχολούμενο και για τους επόμενους 12 μήνες για Μεγάλη επιχείρηση.

Τέλος, να σημειωθεί ότι προβλέπεται ότι επιπλέον της Εγγύησης, παρέχεται επιχορήγηση προμήθειας εγγύησης των δανειοληπτών, προϋπολογισμού έως διακόσια πενήντα εκατ. ευρώ.

09 Μαΐ 2020

«Κορονο-ρύθμιση» πολλών δόσεων για τα χρέη προς Εφορία και Ταμεία

«Κορονο-ρύθμιση» πολλών δόσεων για τα χρέη προς Εφορία και Ταμεία

Ειδική ρύθμιση για τα χρέη που μετατίθενται για τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο από πληττόμενες επιχειρήσεις και εργαζόμενους σχεδιάζουν τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας

Μετά τις παρατάσεις καταβολής των τρεχουσών οφειλών από φόρους και εισφορές, που έχουν χορηγηθεί μέχρι τον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο αντίστοιχα, στο συγκεκριμένο δίμηνο θα υπάρξει συσσώρευση οφειλών για τα φυσικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις, που θα είναι αδύνατο να εξυπηρετηθούν.

Επιπρόσθετα, εκείνη την περίοδο, θα ξεκινήσει και η πληρωμή των δόσεων του φόρου εισοδήματος του 2020 και του ΕΝΦΙΑ, ενώ συγχρόνως, θα «τρέχουν» και οι οφειλές των συγκεκριμένων μηνών.

Πρόκειται για ένα αδιέξοδο, το οποίο απασχολεί το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο γνωρίζει ότι ο φετινός προϋπολογισμός θα δεχτεί ισχυρές πιέσεις κατά το τελευταίο πεντάμηνο του έτους, ισχυρότερες από εκείνες που καταγράφονται στους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο.

Η εικόνα που έχει διαμορφωθεί σήμερα είναι η ακόλουθη:

  • Παρατάθηκαν μέχρι το τέλος Αυγούστου οι προθεσμίες πληρωμής των φόρων που επρόκειτο να πληρωθούν τέλη Μαρτίου και Απριλίου. Εναλλακτικά δόθηκε η δυνατότητα να πληρώσουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις, όσοι μπορούσαν, με μεγάλη έκπτωση 25%.
  • Παρατάθηκε μέχρι τον Σεπτέμβριο η υποχρέωση πληρωμής των ασφαλιστικών εισφορών που επρόκειτο να καταβληθούν Μάρτιο και Απρίλιο.
  • Ταυτόχρονα, αβεβαιότητα επικρατεί για τους φόρους και τις εισφορές του Μαΐου και του Ιουνίου, καθώς η «κανονικότητα» δεν θα επανέλθει αυτομάτως και το πιθανότερο είναι να παραταθούν και αυτές.
  • Την ίδια περίοδο θα έρθουν και οι υποχρεώσεις του Ιουλίου και του Αυγούστου συν οι πληρωμές του φόρου εισοδήματος και του ΕΝΦΙΑ.

Στο πλαίσιο όλων αυτών καθίσταται σαφές, ότι οι επιχειρήσεις αλλά και τα φυσικά πρόσωπα, δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στην πληρωμή των φορολογικών και των ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων.

Μια άλλη σημαντική παράμετρος είναι η αβεβαιότητα σχετικά με το πόσες επιχειρήσεις θα ανοίξουν ξανά και πόσες θα βάλουν λουκέτο, που σημαίνει ότι δεν θα πληρώσουν τους νέους φόρους αλλά και δύσκολα θα πληρωθούν εκείνοι που αναβλήθηκαν.

Αβεβαιότητα υπάρχει και για τους εργαζόμενους, οι οποίοι θα έχουν τις συσσωρευμένες υποχρεώσεις (πλην των ασφαλιστικών εισφορών τον Αύγουστο συν τον φόρο εισοδήματος και τον ΕΝΦΙΑ.

Επίσης, ερωτηματικό αποτελεί, πόσοι από αυτούς θα διατηρήσουν τις θέσεις απασχόλησης, μετά τη λαίλαπα των απολύσεων που έρχεται.

Παράδειγμα, πώς θα πληρώσει τον φόρο εισοδήματος και τον ΕΝΦΙΑ του 2020 ο υπάλληλος του τουριστικού τομέα ο οποίος δεν θα προσληφθεί φέτος;
Το ίδιο ισχύει και για τον εργαζόμενο άλλου τομέα, ο οποίος πιθανότατα θα χάσει τη δουλειά του.

Η «κορονο-ρύθμιση»

Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Οικονομικών μελετά διάφορα σενάρια και συγκεκριμένα μία «κορονο-ρύθμιση» για τα χρέη που συγκεντρώθηκαν λόγω της πανδημίας.

Συγκεκριμένα εξετάζεται όπως, όλα τα χρέη που θα δημιουργηθούν λόγω των υποχρεωτικών λουκέτων ή της μειωμένης δραστηριότητας λόγω του κορονοϊού να συγκεντρωθούν σε ένα ποσό και να ρυθμιστεί η καταβολή τους σε πολλές μηνιαίες δόσεις.

Υπάρχει ήδη η πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων, αλλά εκτιμάται ότι αυτή δεν θα βοηθήσει, λόγω των υψηλών χρεών και για το λόγο ότι θα πρόκειται για φυσικά και νομικά πρόσωπα, που θα έχουν βγει λαβωμένα από την πανδημία.

Έτσι, στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών και ΑΑΔΕ, όπως και το υπουργείο Εργασίας μελετούν μια νέα ειδική ρύθμιση, μόνο για τα χρέη που έχουν δημιουργηθεί την περίοδο της πανδημίας και της καραντίνας.

Σύμφωνα με τις πρώτες σκέψεις, οι δόσεις θα είναι περισσότερες από 24 με το πιθανότερο να φτάσουν στις 48.

08 Μαΐ 2020

Τα επικίνδυνα «μηνύματα» που στέλνει το Taxisnet!

Τα επικίνδυνα «μηνύματα» που στέλνει το Taxisnet!

Τα πιο επικίνδυνα «μηνύματα» είναι εκείνα που αφορούν στους φορολογικούς ελέγχους και στην προειδοποίηση για κατασχέσεις καταθέσεων και ακινήτων, έναντι χρεών

Με μηνύματα από την ΑΑΔΕ ειδοποιούνται οι φορολογούμενοι, όταν έχουν εκκρεμότητες με την Εφορία, ενώ τα πιο επικίνδυνα είναι εκείνα που αφορούν φορολογικούς ελέγχους και τακτοποίηση εκκρεμών χρεών.

Η αποστολή μηνυμάτων είναι μια συνήθης διαδικασία κατά τα τελευταία χρόνια και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα συναλλαγών και εκκρεμοτήτων, αλλά τα περισσότερα, δεν είναι για… καλό.

Σχετικά με τους φορολογικούς ελέγχους, ο φορολογούμενος ενημερώνεται, μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος για την προσκόμιση εγγράφων και στοιχείων ή δικαιολογητικών.

Ειδικά σε ότι αφορά στα χρέη, υπάρχει μια κλιμάκωση των μηνυμάτων, καθώς με τα δύο πρώτα ενημερώνεται ο οφειλέτης για το ύψος τους ενώ κατόπιν ακολουθούν και οι προειδοποιήσεις, ότι, αν δεν ρυθμιστούν, ακολουθούν κατασχέσεις καταθέσεων και ακινήτων.

Πάντως, μπορούν  να γίνουν και απροειδοποίητα κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών ή ποσών εις χείρας τρίτων, εάν υπάρχουν εκκρεμή χρέη προς το δημόσιο.

Η ΑΑΔΕ κωδικοποίησε τις περιπτώσεις που αποστέλλονται «μηνύματα» στους φορολογούμενους και τις συμπεριέλαβε σε έναν ενημερωτικό «οδηγό» ο οποίος είναι ο ακόλουθος:

1.   Όλα τα ηλεκτρονικά μηνύματα που λαμβάνω από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και από την ηλεκτρονική διεύθυνση no.reply@taxisnet.gr προέρχονται από τη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης;

Όχι. Υπάρχουν και άλλες Διευθύνσεις της Α.Α.Δ.Ε. οι οποίες αποστέλλουν μαζικά ηλεκτρονικά μηνύματα σε φορολογουμένους, με τη χρήση της ηλεκτρονικής διεύθυνσης no.reply@taxisnet.gr . Τα ηλεκτρονικά  μηνύματα που λαμβάνετε από τη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης διακρίνονται από τα αντίστοιχα των άλλων Διευθύνσεων, διότι σε όλα αναφέρεται ο τίτλος της Διεύθυνσης και είναι ενυπόγραφα. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα επικοινωνίας των φορολογουμένων με τη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης For-sym@aade.gr.

2.    Για ποιο λόγο λαμβάνω ηλεκτρονικά μηνύματα από τη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης;

Η no.reply@taxisnet.gr είναι ηλεκτρονική διεύθυνση που χρησιμοποιείται από το Τμήμα Α’-Δράσεων Προληπτικής Συμμόρφωσης της Διεύθυνσης Φορολογικής Συμμόρφωσης, με στόχο την άμεση και οικειοθελή ανταπόκριση των φορολογουμένων έναντι των φορολογικών τους υποχρεώσεων.  Τα ηλεκτρονικά μηνύματα που αποστέλλονται από τη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης  διακρίνονται σε δύο (2) μεγάλες κατηγορίες: 
α) ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗΣ: Τα ηλεκτρονικά μηνύματα υπενθύμισης αφορούν στην υποβολή περιοδικών δηλώσεων Φ.Π.Α. σε επιχειρήσεις που τηρούν Απλογραφικά και Διπλογραφικά βιβλία.  Αποστέλλονται σε μηνιαία βάση (Διπλογραφικά) και τέσσερις φορές, ετησίως (Απλογραφικά) λίγες ημέρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους, με στόχο την υπενθύμιση της σχετικής υποχρέωσης. Αποδέκτες είναι οι υπόχρεοι που, βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, διαπιστώνεται ότι δεν έχουν ακόμα υποβάλει τη δήλωσή τους. 
β) ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ: Τα ηλεκτρονικά μηνύματα εντοπισμού απευθύνονται σε φορολογουμένους που δεν έχουν ικανοποιήσει τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, είτε ως προς την εμπρόθεσμη υποβολή των δηλώσεων και την ακρίβειά τους, είτε ως προς την καταβολή των οφειλών τους. Αποστέλλονται μετά από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων ή πληρωμής των οφειλών . Αφορούν στις παρακάτω θεματικές ενότητες: 
αα) Φ.Π.Α. σε επιχειρήσεις που τηρούν Απλογραφικά και Διπλογραφικά βιβλία: όταν δεν έχει υποβληθεί η περιοδική δήλωση εμπρόθεσμα ή μέχρι την ημερομηνία δημιουργίας του αρχείου 
υποχρέων. 
ββ) Φόρος Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων: όταν δεν έχει υποβληθεί η δήλωση εμπρόθεσμα ή μέχρι την ημερομηνία δημιουργίας του αρχείου υποχρέων. 
γγ) Φόρος Εισοδήματος Νομικών Προσώπων: όταν δεν έχει υποβληθεί η δήλωση εμπρόθεσμα ή μέχρι την ημερομηνία δημιουργίας του αρχείου υποχρέων. 
δδ) Πρόσφατες Ληξιπρόθεσμες Οφειλές: όταν δεν έχουν πληρωθεί εμπρόθεσμα ή μέχρι την ημερομηνία δημιουργίας του αρχείου η/οι βεβαιωμένη/ες οφειλή/λές, που έληξε/ξαν έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα. 
εε) Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών: όταν δεν έχει υποβληθεί η δήλωση εμπρόθεσμα ή μέχρι την ημερομηνία δημιουργίας του αρχείου των υποχρέων που προκύπτουν μετά από διασταύρωση με 
δεδομένα από τρίτες πηγές.
στστ) Λοιπές Φορολογικές υποχρεώσεις: όπως είναι η μη υποβολή Συγκεντρωτικών καταστάσεων Πελατών-Προμηθευτών, η μη υποβολή δήλωσης Στοιχείων Ακινήτων, η υποβολή κενών δηλώσεων Φ.Π.Α., κ.α.

3.    Για ποιο λόγο λαμβάνω ηλεκτρονικά μηνύματα από τη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης, ενώ έχω τακτοποιήσει τις φορολογικές μου υποχρεώσεις;

Εάν έχετε τακτοποιήσει τη φορολογική σας υποχρέωση μετά από την ημερομηνία αναζήτησής της στα πληροφοριακά συστήματα της Α.Α.Δ.Ε. , τότε λαμβάνετε ηλεκτρονικό μήνυμα εντοπισμού ή υπενθύμισης,  αφού η Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης δεν έχει ενημερωθεί εγκαίρως για την τακτοποίηση αυτή. Η ημερομηνία αναζήτησης αναγράφεται πάντοτε στα ηλεκτρονικά μηνύματα εντοπισμού. Σε περίπτωση  που έχετε ήδη τακτοποιήσει τη συγκεκριμένη υποχρέωση, αγνοήστε το μήνυμα που λάβατε.

4.    Για ποιο λόγο λαμβάνω ηλεκτρονικά μηνύματα από τη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης, ενώ δεν είμαι εγώ ο αποδέκτης;

Η Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης καταρτίζει τη λίστα αποδεκτών της βάσει των ηλεκτρονικών διευθύνσεων που είναι καταχωρημένες στο TAXISNET και έχουν δηλωθεί από τους πιστοποιημένους  χρήστες. Μόνος αρμόδιος για την αλλαγή της ηλεκτρονικής διεύθυνσης είναι ο ίδιος ο φορολογούμενος.

5.     Από ποια Υπηρεσία λαμβάνω τηλεφωνήματα για την τακτοποίηση των φορολογικών μου υποχρεώσεων;

Στη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης αναπτύσσονται δράσεις τηλεφωνικής επικοινωνίας, που αφορούν σε αξιολογημένες, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, ομάδες φορολογουμένων και οφειλετών. Για τον λόγο αυτό έχει συσταθεί τηλεφωνικό κέντρο εξερχόμενων κλήσεων, το οποίο στελεχώνεται από υπαλλήλους της Διεύθυνσης, με κύρια αρμοδιότητα την τηλεφωνική επικοινωνία με φορολογούμενους πολίτες και στόχο την επίτευξη εκούσιας συμμόρφωσης ως προς την υποβολή των δηλώσεων και την καταβολή των οφειλών.

22 Απρ 2020

Οι παγίδες στη δήλωση εισοδημάτων από ενοίκια και Airbnb

Οι παγίδες στη δήλωση εισοδημάτων από ενοίκια και Airbnb

Τα μυστικά για τη συμπλήρωση των εντύπων Ε2 – Πώς θα δηλωθούν τα ακίνητα των συζύγων και των παιδιών

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται η συμπλήρωση και η υποβολή του εντύπου Ε2, στο οποίο δηλώνονται τα εισοδήματα από ακίνητα, που εισπράχθηκαν από ενοίκια είτε από βραχυχρόνιες μισθώσεις, τύπου Airbnb.

Το συγκεκριμένο έντυπο συμπληρώνεται πριν την υποβολή του εντύπου Ε1 και τα δεδομένα που θα αναγραφούν μεταφέρονται στους αντίστοιχους κωδικούς του βασικού εντύπου, Ε1.

Ειδικότερα στο Ε2 οι φορολογούμενοι πρέπει να δηλώσουν, ξεχωριστά για κάθε ακίνητό τους, τα ενοίκια που εισέπραξαν σε περίπτωση εκμίσθωσης ή υπεκμίσθωσης καθώς και τα τεκμαρτά μισθώματα που προκύπτουν από την ιδιόχρηση ή τη δωρεάν παραχώρηση ακινήτων τους σε τρίτους.

Το Ε2 το υποβάλλουν υποχρεωτικά όσοι φορολογούμενοι εισέπραξαν εντός του 2019 ενοίκια από εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση κατοικιών ή και λοιπών κτισμάτων, καθώς και από βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Επίσης υποχρεούνται να συμπληρώσουν και να υποβάλλουν το Ε2, όσοι φορολογούμενοι παραχώρησαν δωρεάν κάποια ιδιόκτητη κατοικία τους στα παιδιά τους, στους γονείς τους ή σε τρίτους, καθώς και όσοι χρησιμοποίησαν ένα ή περισσότερα δικά τους κτίσματα ως επαγγελματική στέγη (όσοι δηλαδή έκαναν ιδιόχρηση ή ιδιοχρησιμοποίηση επαγγελματικής στέγης).

Στην περίπτωση εγγάμων φορολογουμένων, εάν και οι δύο σύζυγοι είχαν εισοδήματα από ακίνητα, τότε πρέπει να το υποβάλλουν και οι δύο, ξεχωριστά το έντυπο Ε2. Εφόσον μόνο η σύζυγος είχε το 2019 εισοδήματα από ακίνητα, τα οποία ανήκουν στη δική της κυριότητα, έχει υποχρέωση υποβολής του εντύπου Ε2 είτε χρησιμοποιώντας τους δικούς της προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στο TAXISNET είτε χρησιμοποιώντας τους κωδικούς του συζύγου της.

Στην δεύτερη αυτή περίπτωση θα πρέπει να επιλέξει «Ε2 της συζύγου». Επίσης, πρέπει να δηλωθούν στο Ε2 και οι κατοικίες ή τα επαγγελματικά ακίνητα, τα οποία παρέμειναν «κενά» για τουλάχιστο 6 μήνες μέσα στο 2019. Στην περίπτωση αυτή, ο φορολογούμενος οφείλει να διατηρεί αντίγραφα των λογαριασμών ρεύματος ή κοινοχρήστων ή άλλων λογαριασμών (τηλεφώνου, νερού κλπ), από τους οποίους προκύπτει ότι πράγματι τα ακίνητα ήταν «κενά».

Επίσης, αν το ακίνητο βρίσκεται στην κατοχή ενός προστατευόμενου μέλους της οικογένειας του φορολογούμενου, η καταχώρηση των στοιχείων του ακινήτου και των εισοδημάτων που αποκτήθηκαν από αυτό πρέπει να γίνει στο έντυπο Ε2 του ίδιου του φορολογούμενου.

Σε περίπτωση ακινήτου που ανήκει σε ανήλικο, τότε, εάν ο ανήλικος δεν έχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (εντύπου Ε1), το ακίνητο καταχωρείται στο Ε2 του γονέα. Στο πεδίο «στοιχεία ενοικιαστή» πρέπει να γραφτεί επιπλέον η φράση ότι το ακίνητο ανήκει στο παιδί. Αν από το ακίνητο εισπράττονται ενοίκια, τα ποσά τους προστίθενται στα εισοδήματα του γονέα που έχει το μεγαλύτερο συνολικό εισόδημα.

Οι επικίνδυνοι κωδικοί του Ε2

Αναλυτικές οδηγίες για τα μυστικά της συμπλήρωσης του Ε2 παρέχει ο αναλυτικός οδηγός της ΑΑΔΕ.

1. Πώς υποβάλλεται το έντυπο Ε2 της συζύγου σε περίπτωση εγγάμων;

Στην περίπτωση εγγάμων και εφόσον η σύζυγος έχει εισοδήματα από ακίνητη περιουσία που ανήκουν στη δική της κυριότητα, έχει υποχρέωση υποβολής του εντύπου Ε2 είτε χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς της κωδικούς πρόσβασης είτε του υπόχρεου/συζύγου, με την επιλογή «Ε2 συζύγου».

2. Πώς συμπληρώνω τη στήλη ΕΙΔΟΣ ΜΙΣΘΩΣΗΣ-ΧΡΗΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ;

Η στήλη 17 (Είδος μίσθωσης-χρήση ακινήτου) συμπληρώνεται υποχρεωτικά με το είδος της μίσθωσης και τη χρήση του μισθίου, όπως εκμίσθωση γραφείου, δωρεάν παραχώρηση κατοικίας, κενό κ.λπ..

3. Ποιες επιλογές εμφανίζονται στη στήλη 17 ΕΙΔΟΣ ΜΙΣΘΩΣΗΣ-ΧΡΗΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ;

1. Εκμίσθωση ξενοδοχείων
2. Εκμίσθωση κλινικών
3. Εκμίσθωση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων
4. Εκμίσθωση αιθουσών θεαμάτων
5. Εκμίσθωση καταστημάτων
6. Εκμίσθωση γραφείων
7. Εκμίσθωση αποθηκών κ.λπ.
8. Εκμίσθωση γαιών
9. Εκμίσθωση εγκαταστάσεων ή κατασκευών
10. Εκμίσθωση κατοικιών
11. Εκμίσθωση βιομηχανοστασίων με Φ.Π.Α.
12. Εκμίσθωση εμπορικών κέντρων με Φ.Π.Α.
13. Δωρεάν παραχώρηση κατοικιών
14. Δωρεάν παραχώρηση ξενοδοχείων
15. Δωρεάν παραχώρηση κλινικών
16. Δωρεάν παραχώρηση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων
17. Δωρεάν παραχώρηση αιθουσών θεαμάτων
18. Δωρεάν παραχώρηση καταστημάτων
19. Δωρεάν παραχώρηση γραφείων
20. Δωρεάν παραχώρηση αποθηκών κ.λπ.
21. Δωρεάν παραχώρηση γαιών
22. Δωρεάν παραχώρηση εγκαταστάσεων ή κατασκευών
23. Εκμίσθωση χώρων τοποθέτησης επιγραφών
24. Υπεκμίσθωση ακίνητης περιουσίας
25. Εκμίσθωση κοινόχρηστων χώρων (εκτός κατοικιών)
26. Δωρεάν παραχώρηση χώρων τοποθέτησης επιγραφών
27. Ιδιοχρησιμοποίηση ξενοδοχείων
28. Ιδιοχρησιμοποίηση κλινικών
29. Ιδιοχρησιμοποίηση σχολείων
30. Ιδιοχρησιμοποίηση αιθουσών κιν/φου ή θεάτρων
31. Ιδιοχρησιμοποίηση καταστημάτων
32. Ιδιοχρησιμοποίηση γραφείων
33. Ιδιοχρησιμοποίηση αποθηκών κ.λπ.
34. Ιδιοχρησιμοποίηση γαιών
35. Ιδιοχρησιμοποίηση εγκαταστάσεων ή κατασκευών
36. Ιδιοχρησιμοποίηση χώρων τοποθέτησης επιγραφών
37. Εκμίσθωση κοινόχρηστων χώρων (κατοικίες)
38. Δωρεάν παραχώρηση-ιδιοχρησιμοποίηση κοινόχρηστων χώρων
39. ΚΕΝΟ
41. Ανείσπρακτα εισοδήματα από εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας
42. Υπεκμίσθωση γαιών-γης
43. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση ξενοδοχείων
44. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση κλινικών
45. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων
46. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση αιθουσών θεαμάτων
47. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση καταστημάτων
48. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση γραφείων
49. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση αποθηκών κτλ
50. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση γαιών
51. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση εγκαταστάσεων ή κατασκευών
52. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση κατοικιών
53. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση βιομηχανοστασίων με ΦΠΑ
54. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση εμπορικών κέντρων με ΦΠΑ
55. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση χώρων τοποθέτησης επιγραφών
56. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από υπεκμίσθωση ακίνητης περιουσίας
57. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από υπεκμίσθωση γαιών-γης
58. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση κοινοχρήστων χώρων (εκτός κατοικιών)
59. Εισπραχθέντα εισοδήματα προηγούμενου έτους από εκμίσθωση κοινόχρηστων χώρων (κατοικίες)
60. Βραχυχρόνια εκμίσθωση ακινήτων άρθρου 39Α του ν.4172/2013
61. Βραχυχρόνια υπεκμίσθωση ακινήτων άρθρου 39Α του ν.4172/2013
62. Εκμίσθωση κατοικίας που υπεκμισθώνεται
63. Εκμίσθωση κατοικίας που υπεκμισθώνονται για βραχυχρόνια μίσθωση μέσω ψηφιακής πλατφόρμας

4. Πώς θα δηλώσω τα ανείσπρακτα ενοίκια;

Θα πρέπει πρώτα να απευθυνθείτε στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. με τα δικαιολογητικά που ορίζονται στις εγκυκλίους ΠΟΛ.1024/12.2.2016, ΠΟΛ.1102/12.7.2016 και αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία από τη Δ.Ο.Υ. θα υποβάλετε το Ε2, συμπληρώνοντας το ποσό των ανείσπρακτων ενοικίων για το οποίο έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση. Τα ανείσπρακτα εισοδήματα από εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας που δηλώθηκαν στο προηγούμενο φορολογικό έτος στους κωδικούς 125-126 και εισπράχθηκαν κατά το έτος 2019, δηλώνονται ανά κατηγορία ακινήτου και είδος μίσθωσης στο έντυπο Ε2 του φορολογικού έτους 2019.

5. Πώς δηλώνεται ακίνητο που έχει στην κατοχή του ένα ανήλικο εξαρτώμενο τέκνο μη υπόχρεο σε υποβολή δήλωσης;

Το ακίνητο θα καταχωρηθεί στο Ε2 του γονέα που ασκεί τη γονική μέριμνα, στον πρώτο πίνακα και στον πίνακα Ι (Εκμισθούμενα κ.λπ. Ακίνητα) των συμπληρωματικών στοιχείων επιλέγοντάς το στην πρώτη στήλη και συμπληρώνοντας το ονοματεπώνυμο και τον Α.Φ.Μ. του τέκνου στις αντίστοιχες στήλες.

6. Η στήλη Αριθμός Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας συμπληρώνεται υποχρεωτικά;

Συμπληρώνεται για τα μισθωτήρια των ακινήτων που έχουν κατατεθεί στη σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή. Δε συμπληρώνεται ο αριθμός καταχώρησης του μισθωτηρίου που είχε παραληφθεί από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.

7. Με ποιον τρόπο υποβάλλεται το έντυπο Ε2 σε περίπτωση που έχει στην ιδιοκτησία του ακίνητα, τόσο ο σύζυγος όσο και η σύζυγος;

Και οι δύο σύζυγοι έχουν την υποχρέωση να υποβάλουν χωριστό έντυπο Ε2 για τα ακίνητα που έχουν στην ιδιοκτησία τους, έστω και αν υπάρχει συνιδιοκτησία σε μερικά ή
σε όλα τα ακίνητα.

8. Ποιον αριθμό παροχής θα συμπληρώσω σε βοηθητικούς χώρους (αποθήκη, θέση στάθμευσης) οι οποίοι ηλεκτροδοτούνται από τον κοινόχρηστο μετρητή κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος;

Στις περιπτώσεις αυτές θα συμπληρώνετε το πεδίο με τον εννιαψήφιο αριθμό 999999999.

9.  Ποιον αριθμό παροχής θα συμπληρώσω σε αγροτεμάχιο που εκμισθώνω στο οποίο δεν υπάρχει μετρητής κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος;

Στις περιπτώσεις αγροτεμαχίων που δεν έχουν μετρητή κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, θα συμπληρώνετε το πεδίο με τον εννιαψήφιο αριθμό 999999999.

10. Πώς συμπληρώνω τον αριθμό παροχής ηλεκτρικού ρεύματος για ακίνητο που δηλώνεται ως κενό και έχει γίνει διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος;

Το ακίνητο διαθέτει μετρητή κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος επάνω στον οποίο αναγράφεται ο αριθμός παροχής ο οποίος υπάρχει και σε όλους τους λογαριασμούς του παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας που σας έχουν αποσταλεί στο παρελθόν.

11. Κατά την συμπλήρωση του εντύπου Ε2 διαπιστώνω ότι δεν μου επιτρέπεται να επιλέξω και αντίστοιχα να συμπληρώσω το ετήσιο μίσθωμα σε μία από τις στήλες 13, 14, 15, 16. Τι να κάνω;

Αφού συμπληρώσετε τις υπόλοιπες στήλες του πρώτου πίνακα και ανάλογα με το είδος μίσθωσης-χρήσης ακινήτου που θα επιλέξετε στη στήλη 17 θα ανοίξει πεδίο στο τέλος της εγγραφής στην οποία θα συμπληρώσετε το ετήσιο μίσθωμα. Όταν επιλέξετε «Καταχώρηση» τότε το ετήσιο μίσθωμα θα καταχωρηθεί σε μία από τις στήλες για το ακαθάριστο εισόδημα σύμφωνα με την επιλογή που κάνατε στη στήλη 17.

12. Θα πρέπει να συμπληρώσω τα ποσά των στηλών 13, 14, 15, 16 στους αντίστοιχους κωδικούς του πίνακα 4Δ2 (Εισόδημα από ακίνητη περιουσία) του εντύπου Ε1;

Εφόσον υποβάλετε οριστικά το έντυπο Ε2 τα ποσά των στηλών 13, 14, 15, 16 μεταφέρονται στους αντίστοιχους κωδικούς του Ε1 όπου θα μπορέσετε να ελέγξετε την ορθότητα των ποσών που καταχωρήσατε στο Ε2. Εάν διαπιστώσετε λάθος θα πρέπει να διορθώσετε πρώτα το έντυπο Ε2 και στη συνέχεια να το οριστικοποιήσετε ξανά.

16 Απρ 2020

Έκπτωση 25% στις φορολογικές οφειλές Μαρτίου και Απριλίου που εξοφλούνται εμπρόθεσμα: τι πρέπει να γνωρίζετε

Έκπτωση 25% στις φορολογικές οφειλές Μαρτίου και Απριλίου που εξοφλούνται εμπρόθεσμα: τι πρέπει να γνωρίζετε

Έκπτωση 25% στις φορολογικές οφειλές Μαρτίου και Απριλίου που εξοφλούνται εμπρόθεσμα: τι πρέπει να γνωρίζετε

Για ποιες οφειλές προβλέπεται έκπτωση 25%;

Αφορά:
Βεβαιωμένες (μη ληξιπρόθεσμες) οφειλές και δόσεις ρυθμίσεων, των οποίων έχει παραταθεί η προθεσμία καταβολής τους ως 31/8/2020, και:
– λήγουν 30/3/2020 και 31/3/2020, εφόσον έχουν καταβληθεί ή θα καταβληθούν από 30/3/2020 έως 10/4/2020
– λήγουν από 1/4/2020 έως 30/4/2020, εφόσον καταβάλλονται εμπρόθεσμα.

Δεν εμπίπτουν στην έκπτωση 25%:
–    Φορολογικές οφειλές από ΦΠΑ και παρακρατούμενους φόρους που δεν έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης. Δεν συνιστά ρύθμιση, κατά την έννοια αυτή, η ενεργοποίηση της δυνατότητας καταβολής  του ΦΠΑ σε δύο δόσεις (κωδ. 532 της δήλωσης ΦΠΑ).
–    Οφειλές που προέρχονται από ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων.
–    Οφειλές υπέρ αλλοδαπού Δημοσίου, είτε είναι ρυθμισμένες είτε όχι.

Ποιοι μπορούν να επωφεληθούν από την έκπτωση 25%;

1.    Για τις οφειλές / δόσεις ρυθμίσεων που λήγουν 30/3/2020 και 31/3/2020

– Επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής και κλάδου άσκησης δραστηριότητας, των οποίων:
•    ο ενεργός στις 20/03/2020, κύριος Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας (ΚΑΔ) περιλαμβάνεται στον σχετικό Πίνακα ή
•    ο ενεργός στις 20/3/2020 ΚΑΔ δευτερεύουσας δραστηριότητας με ακαθάριστα έσοδα, όπως αυτά προκύπτουν από την αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2018, μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα που αντιστοιχούν στον κύριο ΚΑΔ στις 20/3/2020, περιλαμβάνεται στον ως άνω Πίν ακα.
Ως επιχειρήσεις νοούνται και οι ατομικές επιχειρήσεις, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι.

– Φυσικά    πρόσωπα    που    εκμισθώνουν    ακίνητα    στις    παραπάνω επιχειρήσεις.
– Μισθωτοί  των  παραπάνω  επιχειρήσεων  με  σύμβαση  εργασίας  σε αναστολή λόγω:
•    απαγόρευσης της λειτουργίας της επιχείρησης με εντολή δημόσιας αρχής ή
•    επιλογής των επιχειρήσεων-εργοδοτών τους του ιδιωτικού τομέα, που πλήττονται σημαντικά από την πανδημία του κορωνοϊού, προκειμένου να προσαρμοστούν οι λειτουργικές ανάγκες τους, στο δυσμενές περιβάλλον που δημιουργείται.

2.    Για   τις   οφειλές   /   δόσεις   ρυθμίσεων   που   καταβάλλονται   από 1/4/2020 ως 30/4/2020

– Επιχειρήσεις    κάθε    νομικής    μορφής    και    κλάδου    άσκησης δραστηριότητας, των οποίων:
•    ο ενεργός, στις 20/03/2020 κύριος ΚΑΔ ή δευτερεύων (εφόσον πληρείται η ως άνω προϋπόθεση των μεγαλύτερων ακαθαρίστων εσόδων), περιλαμβάνεται στον σχετικό Πίνακα, όπως τροποποιείται και ισχύει.

Ως επιχειρήσεις νοούνται και οι ατομικές επιχειρήσεις, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι.

– Φυσικά πρόσωπα που εκμισθώνουν ακίνητα σε επιχειρήσεις που ο ενεργός στις 20/3/2020 κύριος ΚΑΔ ή δευτερεύων (με την ως άνω προϋπόθεση των μεγαλύτερων ακαθαρίστων εσόδων), περιλαμβάνεται στους αναφερόμενους στον Πίνακα όπως τροποποιείται και ισχύει,
– Μισθωτοί σε επιχειρήσεις που ο ενεργός στις 20/3/2020 ΚΑΔ κύριος ΚΑΔ ή και δευτερεύων, υπό τις ανωτέρω προϋποθέσεις, περιλαμβάνεται στους αναφερόμενους στον Πίνακα, όπως τροποποιείται και ισχύει, και των οποίων η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή για τους ίδιους λόγους που ισχύουν για τους δικαιούχους της έκπτωσης μισθωτούς για τις οφειλές του Μαρτίου.

Τι πρέπει να κάνουν όσοι επιθυμούν να επωφεληθούν από την έκπτωση 25%;

– Οι δικαιούχοι της έκπτωσης πρέπει να καταβάλουν εμπρόθεσμα το 75% της οφειλής / δόσης του Μαρτίου ή και του Απριλίου, αντίστοιχα.
– Για τον υπολογισμό του 75%, ο δικαιούχος πληροφορείται το ύψος της οφειλής/δόσης από την «Προσωποποιημένη Πληροφόρηση» του Taxisnet.
– H καταβολή πραγματοποιείται με τη σχετική Ταυτότητα Οφειλής, για κάθε οφειλή χωριστά.
– Για κάθε ταυτότητα βεβαιωμένης (ΤΟ) ή ρυθμισμένης οφειλής (ΤΡΟ), καταβάλλεται το 75% της εμφανιζόμενης οφειλής στην εικόνα του TAXISnet και μέχρι δύο δεκαδικά ψηφία.
Παράδειγμα
Επιχείρηση δικαιούχος της έκπτωσης, καλείται να πληρώσει τη δόση Μαρτίου μιας φορολογικής οφειλής σε ρύθμιση.

Για κάθε δόση, χρειάζεται να καταβάλλει το ποσό των 3.000,79 x 75%
= 2.250,59 € (=2.250,5925, στρογγυλοποίηση στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο).
– Η έκπτωση του 25% θα πραγματοποιηθεί στο αμέσως επόμενο της καταβολής διάστημα, μετά από επαλήθευση της καταβολής του 75% από τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ. Μέχρι να γίνει η τακτοποίηση αυτή, ενδεχομένως να εμφανίζονται διαφορές στη σχετική εικόνα του δικαιούχου στην «Προσωποποιημένη Πληροφόρηση» του TAXISnet. Η επαλήθευση καταβολής του 75% δεν απαιτεί κάποια ενέργεια του δικαιούχου.
– Αυτονόητο είναι ότι για να ισχύει η έκπτωση αυτή στις αντίστοιχες δόσεις ρυθμίσεων Μαρτίου και Απριλίου θα πρέπει να έχουν εξοφληθεί όλες οι προηγούμενες δόσεις.

Τι πρέπει να κάνουν όσοι πλήρωσαν ή θα πληρώσουν το σύνολο των οφειλών τους που εντάσσονται στο καθεστώς έκπτωση 25%;

Για τις περιπτώσεις φορολογουμένων που πλήρωσαν εξ’ ολοκλήρου τις αντίστοιχες δόσεις κατά τις 30 και 31 Μαρτίου 2020, το 25% της έκπτωσης θα τους επιστραφεί, εφόσον δεν έχουν άλλες βεβαιωμένες οφειλές, διαφορετικά, εφόσον υπάρχουν άλλες οφειλές, θα πιστωθεί στις οφειλές τους και μέχρι του ύψους αυτών. Το ίδιο ισχύει και για δικαιούχους που πλήρωσαν από τις 30 Μαρτίου και μετά ή θα πληρώσουν εμπρόθεσμα περισσότερο από το 75% των οφειλών/δόσεων Μαρτίου και Απριλίου.

Για όλα τα παραπάνω θέματα θα ακολουθήσει εγκύκλιος της ΑΑΔΕ

13 Απρ 2020

Τα 5 βήματα για την απόκτηση κλειδάριθμου – Οδηγίες για την αίτηση ψηφιακής χορήγησης

Τα 5 βήματα για την απόκτηση κλειδάριθμου – Οδηγίες για την αίτηση ψηφιακής χορήγησης

1. Συμπληρώνω τα πεδία Συμπληρώστε υποχρεωτικά τα πεδία, που σημειώνονται με αστερίσκο (*). Σε περίπτωση, που επιθυμείτε να λάβετε τον κλειδάριθμο ηλεκτρονικά, θα πρέπει να συμπληρώσετε υποχρεωτικά και τα πεδία, που σημειώνονται με (**).

2. Αποκτώ username και password Username: Πρέπει να αποτελείται από 3-20 λατινικούς χαρακτήρες ή νούμερα. Πατώντας το το πεδίο συμπληρώνεται αυτόματα με μια προτεινόμενη τιμή. Κωδικός (password): Πρέπει να αποτελείται από τουλάχιστον 8 χαρακτήρες και να περιέχει τουλάχιστον 1 αριθμητικό χαρακτήρα, 1 κεφαλαίο αλφαβητικό χαρακτήρα, 1 πεζό αλφαβητικό χαρακτήρα και 1 ειδικό χαρακτήρα.

3. Επιβεβαιώνω e-mail και κινητό τηλέφωνο Στο πεδίο email συμπληρώστε το προσωπικό σας email, το πεδίο χαρακτήρες εικόνας και μετά πατήστε «Επιβεβαίωση e-mail». Στο e-mail που θα λάβετε, θα βρείτε τον Κωδικό επιβεβαίωσης e-mail. Τα πεδία τηλεφώνου δέχονται ψηφία χωρίς κενά και παύλες. Επιπλέον, για διεθνείς αριθμούς γίνεται δεκτό το σύμβολο + στην αρχή του αριθμού.

4. Τι πρέπει να συμπληρώσω για να λάβω τον κλειδάριθμο ηλεκτρονικά Για την ηλεκτρονική αποστολή κλειδαρίθμου θα πρέπει να συμπληρωθούν τα πεδία τύπος και αριθμός ταυτότητας, ΙΒΑΝ τραπεζικού λογαριασμού, Κινητό τηλέφωνο και Πάροχος κινητού. Τέλος επιλέξτε τη σχετική Δήλωση – Γνωστοποίηση. Στο πεδίο Χαρακτήρες εικόνας συμπληρώστε τους χαρακτήρες, που διακρίνετε στην εικόνα. Εάν οι χαρακτήρες δεν είναι ευδιάκριτοι πατήστε το για να δοκιμάσετε μια άλλη εικόνα. Υποβολή: Πατώντας “Υποβολή”, οι τιμές που συμπληρώσατε στα πεδία θα ελεγχθούν ως προς την εγκυρότητά τους. Σε περίπτωση μη ορθής συμπλήρωσης, θα εμφανιστεί κατάλληλο μήνυμα λάθους δίπλα στο αντίστοιχο πεδίο. Σε περίπτωση επιτυχημένης εισαγωγής η αίτηση εγγραφής σας θα καταχωρηθεί. Επιστροφή: Πατώντας “Επιστροφή”, θα μεταβείτε στο βήμα 1 της διαδικασίας εγγραφής.

5. Πως λαμβάνω τον κλειδάριθμο ηλεκτρονικά Εφόσον επιβεβαιωθεί η ταυτότητά σας και ο ΙΒΑΝ του τραπεζικού λογαριασμού σας και πιστοποιηθεί ότι είστε κάτοχος του κινητού τηλεφώνου που έχετε δηλώσει θα λάβετε τον κλειδάριθμό σας σε δύο τμήματα:

– το πρώτο τμήμα, ψηφίων (συμπεριλαμβάνονται και οι παύλες) θα σας αποσταλεί στο επιβεβαιωμένο email σας

– το δεύτερο τμήμα, πέντε (5) ψηφίων, θα σας αποσταλεί στο κινητό που δηλώσατε. Συμπληρώνετε το σύνολο των ψηφίων που λάβατε στο email και το κινητό σας τηλέφωνο με την παραπάνω σειρά (πρώτο μέρος από το email, δεύτερο μέρος από το κινητό) χωρίς κενό μεταξύ τους και έχετε διαθέσιμο τον κλειδάριθμό σας.

Εάν για οποιοδήποτε λόγο αποτύχει η αποστολή του κλειδαρίθμου σε εσάς με τον παραπάνω τρόπο, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας τηλεφωνικά στο +30 213 162 1000 (Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων) ή επικοινωνήστε με τη ΔΟΥ σας για να εξυπηρετηθείτε με προγραμματισμένη επίσκεψη σας στη ΔΟΥ. Μπορείτε να βρείτε τα email και τηλέφωνα επικοινωνίας των ΔΟΥ εδώ.

Ευχαριστούμε, myTAXISnet

07 Απρ 2020

Μείωση μισθώματος για όλες τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την εξάπλωση του κορονοϊού και για τους εργαζόμενους σε αυτές

Μείωση μισθώματος για όλες τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την εξάπλωση του κορονοϊού και για τους εργαζόμενους σε αυτές

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10180 Αθήνα
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Τηλ.:2103332644
e-mail: press@minfin.gr

Τρίτη, 7 Απριλίου 2020

Δελτίο Τύπου

Μείωση μισθώματος για όλες τις επιχειρήσεις που πλήττονται
από την εξάπλωση του κορονοϊού και για τους εργαζόμενους σε αυτές

Με τροπολογία, το Υπουργείο Οικονομικών επεκτείνει τη μείωση του μισθώματος επαγγελματικών μισθώσεων και μισθώσεων κύριας κατοικίας κατά 40% για τον μήνα Απρίλιο, ώστε να καλυφθούν και οι επιχειρήσεις που έχουν πληγεί δραστικά από την πανδημία, καθώς και οι εργαζόμενοι σε αυτές.

Με τη διάταξη επεκτείνεται στις πληγείσες επιχειρήσεις το μέτρο που ήδη ισχύει για τις επιχειρήσεις οι οποίες διέκοψαν τη δραστηριότητά τους με κρατική εντολή. Παράλληλα, επιτυγχάνεται η ίση μεταχείριση εργαζομένων που πλήττονται λόγω της αναστολής των συμβάσεων εργασίας τους, ώστε να δικαιούνται μερική καταβολή στη σύμβαση μίσθωσης κύριας κατοικίας όχι μόνο οι απασχολούμενοι σε επιχείρηση της οποίας ανεστάλη ή απαγορεύθηκε η λειτουργία με κρατική εντολή, αλλά και οι εργαζόμενοι των οποίων ανεστάλη η σύμβαση εργασίας, λόγω του γεγονότος ότι η επιχείρηση στην οποία απασχολούνται έχει πληγεί.

Για όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι επωμίζονται την προσωρινή και έκτακτη μείωση του μισθώματος, στο πλαίσιο του διαμοιρασμού των βαρών εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης, προβλέπεται αναστολή καταβολής φορολογικών υποχρεώσεων και δόσεων ρυθμίσεων φορολογικών οφειλών για 4 μήνες ή, σε περίπτωση που δεν κάνουν χρήση της αναστολής και πληρώσουν εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών, έκπτωση 25% επί των παραπάνω υποχρεώσεων.

07 Απρ 2020

Γ. Βρούτσης: Και διορθώσεις στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ από εργοδότες και εργαζομένους. Αναλυτικό χρονοδιάγραμμα για υποβολές και πληρωμές

Όπως ανέφερε ο υπ. Εργασίας κος Ιωάννης Βρούτσης, για τη διευκόλυνση των εργαζομένων, των επιχειρήσεων και των λογιστών, σχεδιάστηκε χρονοδιάγραμμα για:

1) Για υποβολή εντύπων επιχειρήσεων & εργαζομένων με βάση το ΑΦΜ

2) Χρονικό διάστημα διορθώσεων

3) Χρόνους καταβολής των 800€ (τρεις φάσεις)

Θα εκδοθεί όπως σημείωσε άμεσα σχετική εγκύκλιος. Δείτε το χρονοδιάγραμμα όπως ανακοινώθηκε από τον Υπουργό εδώ.